Caiet online. A scrie înseamnă a te citi pe tine

Orașul și câinii e cartea prin care l-am descoperit pe Mario Vargas Llosa. Mi-a căzut în mână din întâmplare, am început să o citesc cu o neîncredere plină de superioritate (cu câteva săptămâni în urmă terminasem, foarte impresionat, o primă carte de Saramago; la câteva zile după aveam să aflu la televizor că tocmai a primit premiul Nobel pentru literatură), dar până când am terminat-o fusesem deja vrăjit.

Recitind-o acum, nimic din forța cărții nu s-a pierdut (și coincidență, autorul tocmai a primit la rândul său premiul Nobel).

Forță narativă pură, fără metafore, fără lumi imaginare, fără poezie. E impresionant, mai ales că e romanul de debut al autorului, scris la 27 de ani.

Pe scurt:

Firul principal al acțiunii urmărește destinele unor elevi ai Colegiului Militar Leoncio Prado din Lima – “Cercul”, un grup de 4 elevi condus de Jaguarul, care controlează viața “subterană” a anului lor, pune la cale furtul subiectelor pentru unul din ultimele examene înainte de absolvire, furt care va fi descoperit și va pune în mișcare un lung și tulburător lanț de consecințe: exmatriculare, trădare, anchetă militară, crimă, răsturnarea ierarhiilor etc.

Separat, 3 băieți ajung să se îndrăgostească de aceeași fată, Teresa, identitatea unuia dintre ei fiind ascunsă până la sfârșitul cărții.

Una din temele majore o reprezintă conflictul între individ și grup (ierarhiile interne ale elevilor, ritualurile de “botez” și dominare,  presiunea grupului), între individ și familie (cu diverse variante de răspuns: dominare, simulare, fugă) și între individ și instituții (fentarea regulilor sau, dimpotrivă, acceptarea lor riguroasă). Alberto, Poetul, este cel care “se descurcă”, strecurându-se cu abilitate printre toate constrângerile, până la un moment în care conflictele de conștiință și remușcările îl fac să încerce o revoltă nedusă până la capăt; Arano, Sclavul, este victima perfectă, dominat pe toate planurile și încercând să se refugieze într-o poveste de dragoste în care de asemenea nu are nici o șansă; Jaguarul este rebelul, gata să lupte până la capăt pentru a nu fi controlat și dominat de nimeni.

Cartea stă sub semnul existențialismului: de-a lungul ei fiecare personaj “devine”, se face – e o personalitate unică, supusă unor constrângeri exterioare uneori devastatoare, dar care își construiește viața prin opțiunile sale, “angajându-se în raport cu destinul lui și cu al celorlalți”.

Ambiția lui Vargas Llosa pare a fi cea de a construi (cel puțin în primele lui mari romane) o lume totală. Recurge pentru asta la o tehnică narativă sofisticată și elaborată: dialogul alternativ care comprimă realități separate în timp și spațiu, împletirea a 4 fire narative majore (unul în prezent, alte trei în trecut) cu nenumărate altele minore, trecerea rapidă de la persoana întâi la persoana a treia, de la universul școlii militare la cartierele Limei, de la o perspectivă la alta. Practic toată cartea e un uriaș puzzle pe care cititorul trebuie să îl pună în ordine, un puzzle construit prin alternări de timp, loc, povestitor, clasă socială, tehnică și limbaj – școală / oraș, pers. I / III, prieteni / familie, copii / bărbați, dialog / povestire, prima dragoste / experimentări sexuale adesea sordide, prezent / trecut, nume proprii / porecle, inocență / violență gratuită. Nu e așadar o carte foarte ușoară, însă tocmai efortul pe care trebuie să îl faci să descifrezi puzzle-ul se traduce la final într-o satisfacție pe măsură.

E o carte de multe ori dură (atenție cititorilor sensibili!).  O carte despre adolescență, a cărei acțiune și personaje pot fi translatate cu ușurință din Peru oriunde în lume. O carte fără etichete de o singură culoare, ale cărei personaje sunt toate în același timp victime și călăi. O carte în care autorul nu impune nici o judecată. O carte de o imensă vitalitate și care îți solicită în permanență atenția. Un mare roman.

Mario Vargas Llosa, Orașul și câinii (1963), trad. Coman Lupu

Anunțuri

Comments on: "Orașul și câinii" (8)

  1. Printre primele descoperiri ale lui Llosa şi pentru mine, dar a trecut aşa de multă vreme că n-aş fi în stare să leg mai multe fraze despre ea…
    Saramago, ca şi Llosa, printre preferaţii mei 🙂

    • calauza said:

      Sunt convins că eticheta de scriitor cu premiul Nobel îi va aduce și mai mulți cititori, însă oare ce imagine și-ar face despre el cineva care ar începe de exemplu cu Paradisul de după colț, Pantaleon și vizitatoarele și Istoria lui Mayta? Mă tem că una nu foarte exactă! 🙂

  2. Istoria lui Mayta nu am citit
    Cred că sunt totuşi cititori care poate nu ar fi neapărat atraşi de Llosa dacă ar începe de exemplu cu Sărbătoarea Ţapului, dar ar putea să-şi dorească să mai citească şi altele, dacă ar începe cu Pantaleon şi vizitatoarele…Şi în felul ăsta, puţin câte puţin, s-ar apropia de scrisul lui Llosa şi ar gusta din ce în ce mai multe 🙂
    Eu am corupt prieteni cu Mătuşa Julia şi condeierul 🙂

    • calauza said:

      Da, as zice ca Matusa Julia… e in Top 3, alaturi de Razboiul sfarsitului lumii si Orasul si cainii. Deci foarte buna alegerea pentru o incercare de corupere 🙂

  3. Şi eu l-am descoperit pe Llosa cu Oraşul şi câinii, corupt fiind de un coleg. Apoi mi-a plăcut foarte mult Conversaţie la catedrală şi „doar” mult, Povestaşul. Războiul sfârşitului lumii a fost un pic prea mult pentru mine, nu am reuşit să îl duc pâna la capăt, pe final am cam sărit pagini, dar cred că nu l-am citit când a trebuit. Mătuşa Julia şi condeierul a fost dezamăgirea care m-a îndepărtat de Llosa… şi nu m-am mai întors la el de-atunci chiar dacă tresăream la romanele lui pe măsură ce apăreau pe la noi.

    Dacă ar fi să mă întorc, am să mă întorc pentru Războiul sfârşitului lumii.

  4. […] Mario Vargas Llosa – Orașul și câinii […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Nor de etichete

%d blogeri au apreciat asta: