Caiet online. A scrie înseamnă a te citi pe tine

Da și nu

Citesc în Dilema Veche un articol care ridică două probleme interesante: pe de o parte numărul mare de titluri de literatură străină contemporană care ajung să fie traduse la noi (uneori aproape simultan cu apariția originalelor) și pe de alta lipsa unor reeditări importante, din ceea ce s-ar putea numi “marea cultură”.

Fireşte, ni se va pune în vedere că editurile traduc ceea ce are succes la cititori, acele cărţi care par să fie preferate. Dar atunci va trebui să ne întrebăm: ce îi mînă pe toţi aceşti oameni, tineri de obicei, să aleagă cum aleg? Ce îi îndeamnă să prefere în mod zdrobitor acest raft de literatură, şi nu altul? Şi, finalmente, ce fel de public de carte avem noi în România?

Nu vreau să intru în disputa “clasici” versus “contemporani” – mulți apără cu patimă un punct sau altul de vedere, iar criteriul meu personal (plăcerea lecturii) e mult prea insignifiant pentru a contrabalansa argumentele principiale invocate de cele două tabere.

Probabil vi s-a întâmplat și vouă să dați pe Internet sau aiurea de o persoană educată, inteligentă și pasionată de lectură care scrie deștept, cu admirație și argumentat despre o carte sau alta, pentru a adăuga apoi un fragment prețuit de ea mai cu seamă din acea carte, din care însă când îl citești nu rămâi cu nimic, decât cu un semn de întrebare și o nedumerire adâncă față de tot entuziasmul comentariului inițial.

Diferiți oameni găsesc plăceri, provocări și înțelesuri în locuri total diferite.

Mai degrabă m-aș referi la cealaltă observație, cea cu piața inundată de un număr mare de romane străine, inegale ca valoare. Nu am cifre, nu am comparații cu alte țări, nu știu dacă teza se susține. Însă uneori am avut și eu aceeași senzație, că parcă lipsește un filtru, că nu înțeleg de multe ori criteriile de alegere ale editurilor.

Pe mine nu mă deranjează numărul aparițiilor, înțeleg până la un punct dorința de sincronizare, apreciez că ai de unde alege.

Mă deranjează că uneori nu ai cum să alegi.

M-a întristat, cred că am mai spus-o, colecția Raftul Denisei de la Humanitas, m-a dezamăgit uneori Biblioteca Polirom, m-am bucurat de prea puține ori în ultimii ani găsind cărțile unor autori pe care nu îi cunoșteam.

Uneori cărțile publicate alături într-o colecție sau alta sunt prea inegale ca să o pui doar pe seama gusturilor personale.

Soluția? Poate că blogurile dedicate cărților (cele personale) pot fi una. O opinie pe care ajungi în timp să o apreciezi te poate ajuta să descoperi un autor, o carte, sau să eviți o țeapă.

Comments on: "Da și nu" (1)

  1. Şi eu m-am întrebat de multe ori care sunt criteriile în funcţie de care se editează cărţi…
    Sunt perfect de acord că gusturile în materie de literatură diferă mult de la om la om şi că, aşa cum spuneai şi tu, chiar dacă mai multe persoane gustă aceeaşi carte, este posibil s-o facă din considerente foarte diferite.
    Chiar mi s-a întâmplat ca, discutând cu prieteni despre unele cărţi citite, să constatăm că vreuna ne-a plăcut la fel de mult, dar pe fiecare ne-a impresionat altceva…Dintr-o carte pot aprecia, la nivel raţional şi estetic, multe idei, stilul, dar, de cele mai multe ori, mă impresionează şi-mi place să reţin paragafele care-mi ating sufletul…alţii se axează pe alegerea paragrafelor care pun în valoare stilul autorului sau care redau un fel de esenţă a cărţii…subiectivă chestiune :))

    E drept, faptul că există gusturi multe şi diferite, nu trebuie să justifice publicarea a orice, iar ideea că se alege ce se vinde mi se pare una care ţine cont doar de moment, nu de ce înseamnă editarea ca şi act de cultură. Până la urmă, gusturile se formează, cititorii de educă şi în funcţie de ce găsesc pe piaţă şi poate pentru unii chiar contează în alegerea unei cărţi faptul că este prezentată ca şi best-seller, chiar dacă respectiva carte nu e cine ştie ce…

Lasă un răspuns

Nor de etichete

